Podsumowanie projektu I semestr - "Szkolna Akademia Przyszłości"

Szkoła Podstawowa w Durągu 14.02.2020

Klasa I  -  pani Dorota Łukasik

W ramach projektu „Szkolna Akademia Przyszłości” uczniowie klasy I uczestniczyli w zajęciach: przyrodniczych, matematycznych oraz zajęciach logopedycznych.

Zajęcia przyrodnicze odbywały  się w klasie oraz w terenie. Poznając otaczającą nas przyrodę dzieci uczestniczyły w wycieczce po terenie swojej miejscowości, obserwując zmiany przyrody w poszczególnych porach roku. W czasie obserwacji wykorzystywano lupy oraz aparaty fotograficzne w telefonach. Celem utrwalenia zdobytych wiadomości   uczniowie dzielili się swoimi spostrzeżeniami oraz wykonywali ilustracje zaobserwowanych zwierząt lub roślin. Poznając Układ Słoneczny dzieci świetnie bawiły się naśladując ruch planet swoimi ciałami. Dużo radości sprawiało  uczniom przeprowadzanie doświadczeń naukowych, których wyjaśnienie sprawiało nieraz sporo kłopotów.

 

Zajęcia matematyczne odbywały się w sali lekcyjnej. Dużą radość sprawiały dzieciom magiczne kwadraty, w kratki których należało wpisać liczby według określonej zasady. W czasie zajęć uczniowie rozwiązywali zadania tekstowe. Trudności sprawiały im zadania nietypowe lub zadania rozbudowane. Sprawnie wyliczali matematyczne piramidy. Najchętniej budowali wieże z klocków konstrukcyjnych wg samodzielnie opracowanych zasad.

Zajęcia logopedyczne prowadzone były w dwóch grupach, po czworo uczniów. Praca z dziećmi polegała na niwelowaniu wad wymowy, wywoływaniu głosek prawidłowo brzmiących oraz ich utrwalaniu. W ramach terapii logopedycznej prowadzone były ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, fonacyjne, słownikowe. Wspomagając terapię logopedyczną prowadzone były ćwiczenia ortofoniczne, stymulujące rozwój słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy głoskowej wyrazów. Wiele radości wywoływały miny, jakie dzieci obserwowały w lustrze wykonując ćwiczenia narządów mowy. Wszyscy uczestnicy terapii logopedycznej wytrwale pracowali nad uzyskaniem poprawnej artykulacji głosek języka ojczystego.

Klasa II  -  pani Emilia Kołakowska

Uczniowie  klasy II w ramach realizacji projektu brali udział w zajęciach matematyczno- przyrodniczych. Uczniowie uczestniczący w zajęciach mogli pogłębić swoje zainteresowania matematyczne i przyrodnicze w innych warunkach niż na lekcji. Praca z uczniami miała różne formy: praca w grupach, indywidualna, w parach. W czasie zajęć zastosowano metody aktywizujące, poszukujące, praktyczno- ćwiczeniowe, podające. Często wykorzystywane były gry i zabawy edukacyjne. Dużą atrakcją i pomocą były zakupione w ramach projektu pomoce dydaktyczne oraz tablica interaktywna i tablety. Uczniowie systematycznie uczestniczyli w zajęciach, byli aktywni. Realizacja tych zajęć wpłynęła na rozwijanie zdolności kształtowania logicznego myślenia oraz doskonaliła opanowanie wiadomości i umiejętności matematycznych i przyrodniczych.

Klasa III  -   pani Teresa Pieczuro

Klasa III pod kierunkiem Pani Teresy Pieczuro liczy 12 uczniów i wszyscy uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach Szkolnej Akademii Przyszłości. Są to zajęcia matematyczno-przyrodnicze. Podczas których uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenia według ustalonego wcześniej planu, a wnioski wspólnie formułujemy i zapisujemy w notatnikach. Szczególną  popularnością cieszą się doświadczenia takie jak: ,, Gumowe jajo”, ,,Samopompujący balon”,,Tornado w butelce” , ,Owocowe kopuły”, ,,Niezwykła ciecz”,, Mydlane konstrukcje”,,Filtr wody”,, Wędrująca woda” . Korzystając z mikroskopu i lup uczniowie mają możliwość obejrzeć to czego  okiem nie zobaczą W ramach zajęć wspólnie z uczniami ukwieciliśmy klasę, posadziliśmy rośliny na skalniaku szkolnym   i dbamy o  to by były systematycznie podlewane i nawożone. Podczas zajęć matematycznych bawimy się  i uczymy inaczej niż w czasie lekcji. Poznajemy i samodzielnie wykonujemy gry dydaktyczne, schematy graficzne, rozwiązujemy i układamy zadania rozmaite, uczymy się liczyć różnymi sposobami, rozwiązujemy też krzyżówki matematyczne i quizy. Dzięki zajęciom projektowym uczniowie uczą się odpowiedzialności, samodzielności, pracy w grupie, logicznego myślenia i wyciągania wniosków z tych działań które widzą. Pomoce dydaktyczne ubogacają  , na dłuży czas skupiają uwagę uczniów oraz wprowadzają uczniów z zaciekawienie.

Na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne uczęszcza  5 uczniów z klas III-VII . Zajęcia odbywają się systematycznie Są one przeznaczone uczniów, u której stwierdzono trudności w nauce czytania i pisania - spowodowane przez dysfunkcje w sferze percepcji wzrokowej, słuchowej lub ruchowej, a także z zaburzeniami koncentracji uwagi albo zaburzeniami pamięci. Celem zajęć jest:

- kształcenie słuchu fonematycznego,

- ćwiczenia pamięci i spostrzegawczości słuchowej,

- usprawnianie analizatora słuchowego, - podniesienie poziomu pamięci wzrokowej i uwagi w celu lepszego zapamiętywania struktur graficznych wyrazów,

- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, - utrwalenie zasad pisowni z wszystkimi trudnościami ortograficznymi ze szczególnym akcentem na ”ó, u, rz, ż, ch, h”,

 - ćwiczenia umiejętności stosowania reguł ortograficznych w trakcie pisania, - usprawnianie techniki czytania, - ćwiczenia czytania ze zrozumieniem,

 - ćwiczenia usprawniające grafomotorykę (poziom graficzny pisania),

 - wdrażanie do autokorekty,

 - integracja zespołu,

- zachęta do radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

- motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności.                                                                

Matematyka – pan Marcin Łasica

Uczniowie w pierwszym semestrze roku szkolnego 2019/20120 uczyli się poprzez zabawę, wykorzystując do tego narzędzia Internetowe: Corinth, matlandia, kahoot, wyszukiwarkę internetową a także grę multimedialną „Milionerzy”.

Nie zawsze jednak pracowali z komputerem. Często pracowali w grupach w ławkach rozwiązując nietypowe zadania matematyczne. Poznali przy tym różne metody uczenia się i dochodzenia do celu. Tworzyli plakaty i figury przestrzenne, wykorzystując do tego karteczki (elementy orgiami), brystol            a także specjalne do tego  klocki. Grali także w matematyczne domino, ucząc się ułamków zwykłych               i dziesiętnych.

Przedmioty przyrodnicze – pani Ewa Stolla

   Głównym celem zajęć było zaciekawienie uczniów światem przyrody oraz rozbudzanie pasji poznawczych.  Zajęcia miały głównie charakter obserwacyjny i doświadczalny.  Realizowane treści dotyczyły zagadnień z zakresu chemii, fizyki i biologii. Samodzielne wykonywanie prostych doświadczeń, określanie ich wyników i formułowanie wniosków pozwoliło na zainteresowanie uczniów przebiegiem zajęć, umożliwiło angażowanie w proces poznawczy wszystkich zmysłów, co ułatwiało zrozumienie i zapamiętanie zagadnień. Kształtowało postawę badawczą.

   Zajęcia kształtowały u uczniów umiejętności:

- planowania i prowadzenia obserwacji oraz eksperymentów przyrodniczych,

- interpretowania wyników doświadczeń, formułowania spostrzeżeń, wniosków, 

- posługiwania się sprzętem laboratoryjnym i korzystania z przyrządów obserwacyjnych, pomiarowych,

- współdziałania w zespole , skutecznej komunikacji,

- przełamywania pewnych zahamowani( tremy, wstydu, lęku) poprzez prezentację wyników własnej pracy bądź grupy na forum,

- rozwijania poczucia własnej wartości poprzez możliwość osiągania sukcesu.

   Na tematykę zajęć przyrodniczych w pierwszym semestrze roku szkolnego 2019/2020 składały się:

Ćwiczenia logicznego rozumowania i sprawdzania swojej wiedzy przyrodniczej:

- krzyżówki i rebusy przyrodnicze, multimedialne gry edukacyjne, np. Animal Quiz, Milionerzy.

Zagadnienia biologiczne:

- obserwacje mikroskopowe, zajęcia terenowe z wykorzystaniem skali porostowej, badanie zjawiska fotosyntezy, świat roślin.

Zagadnienia chemiczne i fizyczne:

- badanie wody jako rozpuszczalnika, badanie jakie czynniki przyspieszają rozpuszczanie się substancji w wodzie, zapoznanie ze światem roztworów i wskaźników, badanie obecności tlenu w powietrzu, wyznaczanie prędkości pieszego.

   Wykorzystane pomoce szkolne: sprzęt laboratoryjny, Corinth, Multimedialny Atlas Anatomiczny, Multiteka, Gra Multimedialna „Milionerzy”, książki dla uczniów „Moje domowe laboratorium” – uczniowie wybierali z nich doświadczenia, które demonstrowali i omawiali na forum przed całą klasą.

Zajęcia języka angielskiego – pani Katarzyna Lachowicz – Fydrych

             W ramach realizacji projektu „Szkolna Akademia Przyszłości” uczniowie klas 5 i 6 raz w tygodniu uczestniczyli w dodatkowych zajęciach języka angielskiego, podczas których rozwijali kompetencje językowe. Dla większości uczniów klasy 6 był to pierwszy kontakt z tym językiem, ponieważ w przeciwieństwie do uczniów klasy 5 nie uczyli się go wcześniej. Zajęcia prowadzone były metodami aktywnymi. Uczestnicy grali w gry edukacyjne, prowadzili dialogi, śpiewali piosenki, wykonywali zadania ze słuchu oraz pracowali w grupach nad zadaniami projektowymi. Poznawali podstawowe słownictwo i zwroty służące komunikacji w typowych sytuacjach życiowych jak robienie zakupów czy wizyty u lekarza. Ćwiczyli zapoznawanie się, przedstawianie, a także opisy siebie i innych. Poszerzali swą wiedzę na temat kultury krajów anglojęzycznych i świąt w nich obchodzonych. Na zajęciach wykorzystywano TIK oraz korzystano z materiałów papierniczych, ekranu multimedialnego i gier dydaktycznych zakupionych ze środków projektowych.  Uczniowie byli zawsze bardzo aktywni i chętnie uczyli się nowych rzeczy. Praca z tak zaangażowanymi i zmotywowanymi młodymi ludźmi była dla nauczyciela czystą przyjemnością.