Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Zespół Przedszkolno - Szkolny w Tyrowie 16.01.2020

W ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” dotyczącego wspierania w latach 2016–2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, Biblioteka Szkoły Podstawowej w Tyrowie otrzymała w roku 2019 środki finansowe (5tys. zł, w tym 1tys. zł wkładu organu prowadzącego) na zakup książek. Dzięki temu biblioteka wzbogaciła się o 292 pozycje: nowości wydawniczych oraz lektur szkolnych (55 %).

 

W związku z programem zostały podjęte i zrealizowane następujące działania:

I. Zakup książek został poprzedzony rozmowami oraz przeprowadzeniem ankiety wśród uczniów i rodziców na temat zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży,

II. Konsultacjami z nauczycielami na temat wyboru odpowiedniej lektury oraz zasięgnięciem opinii uczniów i rodziców na temat listy wybranych książek.

Szkoła podjęła współpracę z Biblioteką Publiczną w Tyrowie oraz z Biblioteką Pedagogiczną w Ostródzie obejmującą:

1. Konsultowanie planowanych zakupów książek;

2. Wymianę informacji o imprezach promujących czytelnictwo;

3. Odwiedziny z uczniami w  Bibliotece Publicznej w Tyrowie, lekcje biblioteczne, warsztaty czytelnicze, głośne czytanie książek;

4. Udział w spotkaniach sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy.

III. Zorganizowanie wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów:

1. Zorganizowanie wystawy nowości zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

2. Dzień Bajkowy był to bardzo udany dzień, obfitujący w wiele atrakcji. Dzieci zostały wprowadzone w świat bajki, uczestnicząc w przedstawieniu, które zaprezentowali uczniowie z kl. V a, VI oraz VIII. Uczennica kl. VII Oliwia Drożdż zaśpiewała piosenkę pozwalającą przenieść się w bajkowy świat Andersena.
Po spektaklu kolejną niespodzianką dla przedszkolaków i uczniów był teatrzyk kamishibai, czyli teatr obrazkowy lub teatr ilustracji. Zaproszone panie
z Gminnego Centrum Kulturalno- Bibliotecznego w Samborowie wykorzystały technikę czytania/ opowiadania wywodzącą się z Japonii, która wykorzystuje książki w formie kart oraz drewnianą skrzynkę- na wzór z teatrzyków marionetkowych w której przedstawiane są kolejne fragmenty historii, bajki opowiadania.

3.Konkurs plastyczny " Mój bajkowy bohater", który został zorganizowany we współpracy z GCKB w Samborowie.

4. Przeprowadzenie konkursów czytelniczych klasowych

IV. Realizacja projektów edukacyjnych z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:

Kl.1

„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” jest uchwalonym przez Radę Ministrów programem w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce . Jednym
z priorytetów jest rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W ramach tego programu w I semestrze roku szkolnego 2019/2020 w kasie I odbyły się zajęcia propagujące czytelnictwo. Pierwszaki poznały uroczych bohaterów książki ,, O czym szumią wierzby”. To piękna i mądra książka, którą pokochały dzieci na całym świecie. W pełnych humoru przygodach Kreta, Borsuka, Szczura Wodnego, Ropucha oraz innych zwierzątek kryje się ważne przesłanie o prawdziwej przyjaźni, odwadze, potędze marzeń i wierności własnym przekonaniom. Obdarzeni dobrocią i mądrością mali mieszkańcy łąk i lasów w nienachalny sposób uczą życzliwości i szacunku dla świata. Dzieciaki każdą historię ilustrowały.

Kl.2

W klasie II Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa realizowany był w formie projektu „Polubić czytanie“. Głównym celem projektu jest: rozbudzanie w uczniach potrzeby i przyjemności czytania, kształtowanie poglądu, że książki są znakomitym środkiem do zdobywania wiedzy i różnych umiejętności, mogą być dobrym sposobem na nudę, mogą bawić oraz stać się pretekstem do zabawy. Projekt będzie realizowany w ciągu dwóch semestrów. W I semestrze uczniowie od miesiąca października 2019 r. wypożyczali zakupione książki z biblioteki szkolnej i cztery dni w tygodniu czytali przez około 10 min; każdy uczeń swoją książkę. W II semestrze uczniowie będą dzielili się swoimi doświadczeniami i umieszczali na tablicy zatytułowanej „ To warto przeczytać“ informacje, w których będą zachęcali innych uczniów z klasy do przeczytania książek, które im się spodobały lub w jakiś sposób je zaciekawiły.

Kl.3

Uczniowie klasy III czytali lekturę „ Kajtkowe Przygody”  Marii Kownackiej. Po przeczytaniu lektury wykonali album „ Klasa III ilustruje Kajtkowe przygody”

Kl.4

Podczas zajęć z wychowawcą klasa IV czytała książkę Barbary Kosmowskiej „ Dziewczynka z parku”. Uczniowie wykonali plakat dotyczący lektury.

Kl.5

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy V uczestniczyli w Narodowym Programie rozwoju Czytelnictwa. W jego ramach zapoznali się z książką Łukasza Wierzbickiego pt. „ Dziadek i niedźwiadek”. Historia prawdziwa”.

Ta niesamowita książka opowiada prawdziwą historię niedźwiedzia Wojtka- czworonożnego przyjaciela żołnierzy z Armii Andersa, który przebył z nimi cały szlak bojowy. Był dla nich towarzyszem zabaw i wsparciem w trudnych chwilach. Żołnierze kochali go jak brata. Wojtek odwzajemniał to uczucie i pomagał im jak tylko mógł, np. nosił ciężkie skrzynki z amunicją. Książka tak nam się spodobała, że postanowiliśmy stworzyć o niej plakat, który zawiesiliśmy w klasie. Na pewno długo będzie nam przypominać o Wojtku- sympatycznym „ misiu” i dzielnych żołnierzach.

Kl.6 a i 6 b

Podczas zajęć bibliotecznych (maj 2019) uczniowie zapoznali się z książkami zakupionymi w ramach NPRCZ. Szczególnie spodobała im się książka „Nienasycony. Robert Lewandowski” Pawła Wilkowicza. Uczniowie zapoznali się z ciekawymi informacjami dotyczącymi życia jednego z najlepszych piłkarzy na świecie. Następnie wykonali plakat reklamujący tę książkę.

15.11.2019 podczas zajęć łączonych w ramach godziny z wychowawcą w kl. VI a i VI b uczniowie wspólnie czytali i poznawali z wybranych fragmentów książki  historię współczesnego sportowca, który osiągnął  światowy sukces  sportowy.  Książka ,,Nienasycony Robert Lewandowski" jest biografią zawodnika, który jako wątły i szczupły chłopiec nosił  pseudonim Bobek , a swoja karierę rozpoczynał w lokalnym klubie sportowym ,,Partyzant Leszno''. W  Robercie nie upatrywano zawodnika , ponieważ jego warunki fizyczne  nie predysponowały go jako  piłkarza. Na kolejnych zajęciach uczniowie wykonali prace plastyczne i  plakat o Robercie Lewandowskim.

Celem zajęć było poznanie z wybranych  fragmentów książki początku kariery R. Lewandowskiego  jego wyrzeczeń, determinacji i realizacji marzeń. Cała to praca złożyła się na niebywały sukces sportowy, zyskanie szacunku fanów i stabilność finansową.

Książka i zajęcia miały również skłonić i pobudzić ciekawość do sięgnięcia po nią, po to, by  poznać całą historię Polskiego zawodnika, który w rankingach FIFA plasuje się w piątce najlepszych napastników na świecie.

Kl. 7

Na zajęciach bibliotecznych VI zapoznali się z  książkami  zakupionym w ramach  Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Każdy znalazł ciekawą książkę dla siebie. Zadaniem uczniów było przygotowanie reklamy zachęcającej innych do przeczytania jej.

Kl.8

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, klasa VIII podczas godzin wychowawczych przygotowała gazetkę na podstawie przeczytanych lektur. Uczniowie przygotowali również krótką prezentację multimedialną na temat najciekawszej ich zdaniem książki. Porównywali film "Pan Tadeusz" z książką oraz przygotowali krótki quiz na ten temat.