Uczniowie klas pierwszych i drugich wzięli udział w ogólnopolskim konkursie „Henryk Sienkiewicz ambasadorem polskości” organizowanym prze Ośrodek Rozwoju Edukacji. Tytuł naszego projektu „Sienkiewicz na nowo czytany”.

Szkoła Podstawowa w Durągu 03.01.2017

Głównym celem projektu było odkrywanie twórczości H. Sienkiewicza. Poznanie jego biografii poprzez teksty literackie. Praca znad wartościami takimi jak miłość, przyjaźń, życie, śmierć, sens życia, filozofia. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie kim jest człowiek? Znaczenie pracy w życiu człowieka. Odniesienie tych wartości do czasów współczesnych. Popularyzacja czytelnictwa ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Henryka Sienkiewicza. Ponowne odkrycie popularnych utworów twórcy oraz poznanie nowych tekstów.

 

W ramach projektu zrealizowano następujące zadania: Konkurs plastyczny inspirowany twórczością Henryka Sienkiewicza, Zajęcia inspirowane nieznanymi utworami H. Sienkiewicza. Terapeutyczne oddziaływanie tekstów, Wykonanie gazetki poświęconej Henrykowi Sienkiewiczowi.

Nauczyciel koordynujący projekt, Anna Małecka, wzięła udział w wojewódzkiej konferencji dotyczącej twórczości Sienkiewicza oraz sylwetki twórcy Trzy mity Sienkiewicza. Najnowszy stan badań nad H. Sienkiewiczem i jego twórczością przedstawili: dr hab. Jolanta Sztachelska - profesor Uniwersytetu w Białymstoku i prof. dr. hab. Ryszard Koziołek z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Następnie przykładami dobrej praktyki w zakresie omawiania na zajęciach edukacyjnych w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej twórczości Sienkiewicza z zebranymi podzieli się poloniści szkół olsztyńskich, odpowiedni według etapów edukacyjnych: dr Paweł Pietrzyk, Regina Komarzewska-Skolimowska i Wiesława Zielińska.

Ponadto praktyczną formą kontynuacji konferencji były warsztaty przeprowadzone 19 listopada 2016 r. , zajęcia prowadził Pan Wojciech Tański.

Taka forma mówienia o twórcy poprzez jego twórczość oraz odkrywanie nieznanych powszechnie faktów z życia pisarza jest interesująca dla uczniów. Uczniowie z zaciekawieniem słuchali nieznanych tekstów Sienkiewicza, np. Dwie łąki, Diokles. Teksty stały się inspiracją do dyskusji na temat powszechnie znanych wartości, takich jak miłość, życie, śmierć, sens życia, śmierć, dobro, zło.

Znane teksty pisarza otrzymały w pamięci uczniów nowe życie. Zarówno te omawiane w gimnazjum jak i w szkole podstawowej. Stały się inspiracją do własnego wyobrażenia za pomocą ilustracji do książek autora.

Pracami nad projektem zajmowały się panie Anna Małecka oraz Magdalena Jankowska.

DSCF1883WP 20170102 0031WP 20170102 0051